Biuletyn Informacji Publicznej
Starostwa Powiatowego w Sępólnie Krajeńskim

Wyszukiwarka

Odnośniki

Przejdź do: www.powiat-sepolno.pl

Treść strony

Uchwała Nr XXV/ 137/2008 Rady Powiatu w Sępólnie Krajeńskim z dnia 26 listopada 2008 r

w sprawie: rozpatrzenia skargi Pana Romana Bąka na działania Starosty
Sępoleńskiego

Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz art. 229 pkt 4 i art. 237 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r.- Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz.1071 z późn. zm. )

Rada Powiatu
uchwala, co następuje :

§ 1. Po rozpatrzeniu skargi na postępowanie Starosty Sępoleńskiego złożonej przez Pana Romana Bąka zam. w Kazimierzu Dolnym uznaje skargę za nieuzasadnioną z przyczyn określonych w uzasadnieniu, stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Powiatu.

§ 3 . Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik do uchwały Nr XXV/137/2008
Rady Powiatu w Sępolnie Kraj.
z dnia 26 listopada 2008 r.

 

U z a s a d n i e n i e

Pismem z dnia 12 listopada 2008 r. znak : SKO-43/121/2008 Samorządowe
Kolegium w Bydgoszczy przekazało Radzie Powiatu w Sępólnie Kraj. skargę Pana Romana Bąka zam. w Kazimierzu Dolnym przy ul. Lubelskiej 17 dotyczącą działań Starosty Sępoleńskiego, w celu rozpatrzenia.
W dniu 23 października 2008 r. wpłynęły od Pana Romana Bąka do Wydziału Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich Starostwa Powiatowego w Sępólnie Kraj. dwie sprawy., które dotyczyły przyjęcia go w poczet członków Krajeńskiego Stowarzyszenia Kulturalnego w Więcborku ( w tym przekazania dokumentów Stowarzyszenia t.j. : Statutu, programu działania, deklaracji ) oraz Stowarzyszenia „Jeziora i Lasy Krajeńskie” działającego także w Więcborku.
Pierwsze z wyżej wymienionych pism ( wraz z załącznikami ) przekazano według właściwości postanowieniem Starosty Sępoleńskiego z dnia 29 października 2008 r. do Krajeńskiego Stowarzyszenia Kulturalnego w Więcborku z pouczeniem o przysługującym zażaleniu do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bydgoszczy. Natomiast drugie pismo dotyczące przyjęcia do Stowarzyszenia „Jeziora i Lasy Krajeńskie” zawierało zażalenie na w/w Stowarzyszenie o brak odpowiedzi w tej sprawie z jednoczesnym domaganiem się interwencji w sprawie udzielenia odpowiedzi i nadesłania materiałów ( Statutu, programu działania, deklaracji ).
W udzielonej w dniu 27 października 2008 r. odpowiedzi podpisanej przez Wicestarostę Sępoleńskiego, wyjaśniono zainteresowanemu, że „ Starosta w ramach nadzoru nad Stowarzyszeniami nie posiada kompetencji do przekazywania dokumentów Stowarzyszenia, czy ingerowania w decyzje odnoszące się do przyjmowania nowych członków, o przyjęciu w poczet członków decyduje Zarząd Stowarzyszenia w formie uchwały”
Starosta bowiem nie ma ustawowej mocy sprawczej mogącej – jak żąda tego Pan R. Bąk – nakazać, czy wręcz wymusić na Stowarzyszeniu, przyjęcie go w poczet członków, ani też przesyłać lub zobowiązać do przesyłania posiadanych przez Stowarzyszenie dokumentów.
Z Komentarza Pana Pawła Sarneckiego do ustawy – Prawo o stowarzyszeniach ( Dz. U. 01. Nr 79, poz. 855 ) jednoznacznie wynika, że „ Poddanie stowarzyszeń „nadzorowi” administracyjnemu, a nie w inny sposób określonemu podporządkowaniu, posiada swe zakotwiczenie konstytucyjne ( art. 58 ust.3 )”. „Nadzór bowiem nie jest najdalej idącą formą podporządkowania, nie może na przykład zamieniać się w koordynowanie czy kierowanie działalnością. Nadzór – oprócz zawierającej się w nim kontroli działania – polega raczej na stosowaniu środków zapobiegawczych naruszaniu prawa przez czynnik podlegający nadzorowi lub na zastosowaniu środków dążących do przywrócenia stanu zgodnego z prawem. Stąd też typowym środkiem nadzoru jest uchylenie aktu lub zawieszenie jego wykonywania. Nie zawiera w sobie natomiast uprawnienia do bezpośredniego określania linii postępowania. Jedynym kryterium stosowania środków nadzoru winno być przy tym kryterium legalności. Inne natomiast kryteria ( celowość, skuteczność, trafność podejmowanych decyzji itd. ) nie powinny znajdować zastosowania. Organ realizujący uprawnienia nadzorcze nie ponosi bowiem odpowiedzialności ani prawnej, ani ogólnopolitycznej za działalność podmiotów podlegających temu nadzorowi. Działają one na własny rachunek i własną odpowiedzialność”.
W pkt 8 Komentarza autor stwierdza ,że „Swoboda tworzenia stowarzyszeń, wstępowania do stowarzyszeń już istniejących oraz rozwijania w nich stosownej aktywności nie oznacza swobody wstąpienia do każdego z aktualnie funkcjonujących w Polsce stowarzyszeń. Dopuszczalne jest więc funkcjonowanie swego rodzaju stowarzyszeń zamkniętych, opartych na swoiście określonych podstawach członkowstwa - na przykład stowarzyszeń kobiecych, stowarzyszeń rodziców dzieci w określonej sytuacji, kombatantów, absolwentów określonej placówki edukacyjnej, chorych na określoną chorobę itd.”, oraz w dalszej części w/w Komentarza „Jednostka nie ma prawa nabycia członkostwa konkretnego stowarzyszenia, a stowarzyszenia nie ma obowiązku przyjąć jej lub godzić się na pozostawanie członkiem”
Biorąc powyższe pod uwagę, Komisja Rewizyjna rozpatrując przedmiotowa skargę na posiedzeniu w dniu 25 listopada 2008 r. uznała skargę za nieuzasadnioną.
Niezależnie od powyższego stwierdza się, że Pan Roman Bąk posługuje się w korespondencji zwrotem „były mieszkaniec”. Otóż Pan Roman Bąk zameldowany był na pobyt czasowy w Więcborku od 27 grudnia 1993 r. i pobyt ten kilkakrotnie przedłużał, łącznie do 31 grudnia 1996 r. Zatem faktycznie od początku 1997 r. w/w nie jest zameldowany i nie mieszka na terenie tut. Powiatu.
 

Metryka

  • opublikował: Andrzej Zająkała
    data publikacji: 2009-04-09 11:22

« wstecz

Metryka strony

Ilość odwiedzin obecnej strony: 67285
Ostatnia aktualizacja treści obecnej strony: 2013-01-29 10:37:30
baner toplayer